D. Alamargot and M. Morin, « Does handwriting on a tablet screen affect students' graphomotor execution? A comparison between Grades 2 and 9, Human Movement Science, vol.44, pp.32-41, 2015.

D. Alamargot, S. Plane, E. Lambert, and D. Chesnet, « Using Eye and Pen Movements to Trace the Development of Writing Expertise: Case Studies of a Seventh, Ninth and Twelfth Grader, Graduate Student, and Professional Writer, Reading and Writing, vol.23, issue.7, pp.853-888, 2010.

D. Chesnet and D. Alamargot, « Analyse en temps réel des activités oculaires et graphomotrices du scripteur : intérêt du dispositif, Eye and Pen" ». L'Année Psychologique, vol.105, issue.3, pp.477-520, 2005.

D. Cogis and C. Leblay, « D'une version du texte a? l'autre : aperçus sur la morphographie du nombre et sa revision en production verbale e?rite, Synergies Pays Scandinaves, vol.5, pp.65-80, 2010.

C. Dansac and D. Alamargot, Knowing what to write : Cognitive processes in the generation, selection and development of ideas during text production, pp.79-97, 1999.

M. Fayol, Le re?it et sa construction, 1985.

M. Fayol and A. Miret, « Écrire, orthographier et rédiger des textes, Psychologie Française, vol.50, pp.391-402, 2005.

A. M. Glenberg and W. E. Langston, « Comprehension of illustrated text: Pictures help to build mental models, Journal of Memory and Language, vol.31, issue.2, pp.129-151, 1992.

A. C. Graesser, J. A. Leo?, and J. Otero, The Psychology of Science Text Comprehension, 2002.

L. Hay, Les manuscrits des e?rivains, 1993.

, La litte?ature des e?rivains. Questions de critique ge?etique, 2002.

J. R. Hayes, « Evidence from language bursts, revision, and transcription form translation and its relation to other writing processes, pp.15-26, 2012.

, Kinds of Knowledge-Telling: Modeling Early Writing Development, vol.3, pp.73-92, 2011.

V. M. Holland, Processes involded in writing procedural instructions. Graduate School, 1987.

M. A. Just and P. A. Carpenter, « A capacity theory of comprehension: individual differences in working memory, Psychological Review, vol.99, pp.122-149, 1992.

S. Kern, Comment les enfants jonglent avec les contraintes communicationnelles, discursives et linguistiques dans la production d'une narration, 1997.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-00722779

, « Contexte et acquisition du langage : un cas de narration », Journal of French Language Studies, vol.12, issue.02, pp.181-201, 2002.

S. Kern and A. Raffara, (éds), Récits d'enfants : développement, genre, contexte. Rouen : Publications des universités de Rouen et du Havre, pp.97-115, 2012.

, Planificateur ou formulateur ? Mise en évidence de deux stratégies de rédacti

. Pratiques, , pp.173-174, 2017.

D. Manesse and D. Cogis, Orthographe : à qui la faute ? Paris : ESF éditeur, 2007.

D. Mccutchen, « A capacity theory of writing: working memory in composition, Educational Psychology Review, vol.8, pp.299-325, 1996.

, « From novice to expert: implications of language skills and writing-relevant knowledge for memory during the development of writing skill », Journal of Writing Research, vol.3, issue.1, pp.51-68, 2011.

T. Olive, M. Favart, C. Beauvais, and L. Beauvais, « Children's cognitive effort and fluency in writing: Effects of genre and of handwriting automatization ». Learning and Instruction 19, pp.299-308, 2009.

. Oostendorp-&-goldman, The construction of mental representations during reading, 1999.

V. Pontart, C. Bidet-ildei, E. Lambert, P. Morisset, L. Flouret et al., « Influence of handwriting skills during spelling in primary and lower secondary grades », Frontiers in Psychology, vol.818, issue.4, pp.1-9, 2013.

M. M. Prunty, A. L. Barnett, K. Wilmut, and M. S. Plumb, « An examination of writing pauses in the handwriting of children with developmental coordination disorder, vol.35, pp.2894-2905, 2014.

F. P. Roth, « Narrative writing: Development and teaching with children with writing difficulties », Topics in Language Disorders, vol.20, issue.4, pp.15-28, 2000.

L. Verhoeven and J. G. Van-hell, « From knowledge representation to writing text: A developmental perspective, Discourse Processes, vol.45, pp.387-405, 2008.

L. Verhoeven and A. Vermeer, Taaltoets Alle Kinderen [TAK]. Arnhem : Cito groep, 2001.

H. E. Van-oostendorp and S. R. Goldman, The construction of mental representations during reading, 1999.

. Résumés,

, Pour ce faire, nous avons évalué et comparé, par une étude de cas, les traitements rédactionnels de deux élèves de CE1 et de deux élèves de CM2 lorsqu'ils rédigeaient un texte narratif à partir d'un même support imagé (ici le « déjà-là »). L'analyse des caractéristiques linguistiques des textes produits a été complétée par une analyse du décours temporel de l'écriture, contraintes qui pèse sur la rédaction à partir d'un support imagé et de décrire les stratégies rédactionnelles adoptées par des élèves plus ou moins experts face à ces contraintes

, de ces stratégies ne semble pas dépendre de l'expertise des jeunes rédacteurs, car elles sont adoptées au CE1 comme au CM2. En conclusion, l'intérêt de ces source of images. In particular, this study aimed to describe the compositional strategies adopted by children to deal with these constraints

. Pratiques, , pp.173-174, 2017.