“Revealed identity”: an ethnographic approach to singularity - Université Paris-Est-Créteil-Val-de-Marne Access content directly
Journal Articles Recherches en sciences de gestion Year : 2019

“Revealed identity”: an ethnographic approach to singularity

"Identité révélée" : une approche ethnographique de la singularité

Abstract

When an organisation faces big and long-lasting difficulties, organisational identity issues become particularly salient. In such situations, organisations often engage in identity measurement through self-observation. We define "revealed identity" as a process in which an external consultant defines the identity of an organisation with the help of specific tools, which is then transmitted to its members who gain a full understanding of that identity. We explored how an ethnographic method could help to understand the phenomenon of organisational identity revelation and how the revealed identity helps to give people confidence and to refocus them on strategies that are coherent with their identity.
Lorsqu’une organisation est confrontée à des difficultés importantes et durables, des questions identitaires sont très régulièrement soulevées. Dans de telles situations, les organisations se livrent souvent à des mesures d’identité au moyen d’auto-observations. Nous définissons « l’identité révélée » comme un processus dans lequel un consultant externe définit l’identité d’une organisation à l’aide d’outils spécifiques, qui sont ensuite transmis à ses membres qui acquièrent une compréhension complète de cette identité. Nous avons exploré comment une méthode ethnographique pouvait aider à comprendre le phénomène de révélation de l’identité organisationnelle et comment l’identité révélée contribue à donner confiance aux gens et à se recentrer sur des stratégies cohérentes avec leur identité.
No file

Dates and versions

hal-03662640 , version 1 (09-05-2022)

Identifiers

Cite

Éric Gautier, Catherine Voynnet-Fourboul. “Revealed identity”: an ethnographic approach to singularity. Recherches en sciences de gestion, 2019, N° 133 (4), pp.135-159. ⟨10.3917/resg.133.0135⟩. ⟨hal-03662640⟩
17 View
0 Download

Altmetric

Share

Gmail Facebook X LinkedIn More