Éducateurs et éducatrices en « miroir » avec leur public - Université Paris-Est-Créteil-Val-de-Marne Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Nouvelle Revue du travail Année : 2018

Social workers mirroring their clients: the resemblance trap

Educadores y educadoras “reflejados” en su público: la trampa del parecido

Éducateurs et éducatrices en « miroir » avec leur public

Résumé

Care activities have rarely been analysed in light of social workers’ physical efforts. Doing so presents two kinds of challenges. Firstly, the physical skills involved in so-called assistance tasks would have to be identified. Otherwise, the representations conveyed through workers’ appearance – being the kinds of relational tools that child care educators tend to mobilise - also require analysis. Based on an ethnographic survey conducted in child care homes between 2012 and 2016, the article looks at the paradoxical nature of the outreach work being performed today by some of the labour market’s most vulnerable workers. The ultimate aim here is to show how highlighting personal knowledge and experience as well as certain physical attributes – like physical strength and a similarity to customers - helps to validate professionals in situations where they feel trapped by the lack of normal resourcing.
Cet article se propose d’interroger les paradoxes du recours à l’« origine » et à la « culture » dans les discours de professionnels de la protection de l’enfance à l’égard des jeunes d’ascendance migratoire, et par là de questionner l’actualité des dispositifs et des pratiques de catégorisation des enfants, qui ont traversé l’histoire de ce champ. En mettant en parallèle deux périodes (1970-1980 et aujourd’hui), cet article permet de montrer que se rejouent à différentes périodes les mêmes processus de construction de l’altérité, en prenant appui sur une logique de comparaison et de distinction des populations racisées, entre les primo-migrants et les enfants nés en France de familles immigrées.

Dates et versions

hal-04328945 , version 1 (07-12-2023)

Identifiants

Citer

Charlène Charles. Éducateurs et éducatrices en « miroir » avec leur public. Nouvelle Revue du travail, 2018, N° 84 (14), pp.95-108. ⟨10.4000/nrt.4726⟩. ⟨hal-04328945⟩

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