Awakening the Sensitive Body to Gain Access to the Spoken Language: An Enactive Approach to Teaching Oral Skills
Éveiller le corps sensible pour entrer dans l’oralité des langues : une approche énactive de l’enseignement de l’oral
Résumé
This article shares ideas for an enactive and embodied approach to teaching oral skills. It is organized as follows: it begins with a brief outline of our joint theoretical foundation and all three authors in turn illustrate this approach through activities they have tested in different teaching contexts. Joëlle Aden shows how a phenomenal awareness of languages can be raised in the training of language teachers. Steven Clark explains how he adapts a vocal technique used by the actors of the Royal Shakespeare Company to teach embodied pronunciation to his lycée students. Lastly, Marie Potapushkina describes in a step by step approach an English session for preschool children, based on multiple sensory experiences.
Cet article présente des pistes pour une pédagogie énactive et encorporée de l’enseignement de l’oral. Il s’organise en 4 parties : après avoir esquissé leur fondement épistémologique commun, les trois auteurs, à tour de rôle, illustrent cette approche en présentant une activité qu’ils ont mise en œuvre et évaluée sur des terrains différents. Joëlle Aden présente le développement d’une conscience phénoménologique dans la formation des enseignants de langues, Steven Clark décrit un exercice en classe d’anglais au lycée inspiré de l’entrainement des acteurs de la Royal Shakespeare Company et Marie Potapushkina déroule les étapes d’une activité d’anglais en classe de maternelle, qui convoque toutes les sensorialités des enfants.