USEP or the great reciprocities of humanist governance
L’USEP ou les grandes réciprocités d’une gouvernance humaniste
Résumé
This research project, which proposes to analyze the place and the role that can have the USEP (Sporting union of the Primary Education) in the reform of the school rhythms, fits within the framework of the analysis of the public policies and, more precisely, in that of the policies education the scientific field used will be sociology. It is by no means a question in this project of wondering about the need for implementing, or not, the reform of the rhythms at the elementary school known as “Peillon”. The whole of these questionings will be found under the PEDT (Educational Projects of Territory) in order to question the specific and essential element that is the coordination necessary to the success of the projects as much as desirable collaboration between actors of the various spheres. Created in 1939, the USEP, evolving within the League of Teaching, placed under the Official Authority of the MEN (Ministry of Education National), concerned with public service missions, constantly has work in the direction of the discovery of the APSA (Sporting and Artistic Physical-activities) Education by the sport and of the practice of an enlightened citizenship registered in the middle of the sporting practice. Its role in teaching and Educational architecture on the level of the first degree is remarkable. Its object such as registered voter in his statutes is directly centered on the organization of sporting meetings, expression in which the term of “meeting” takes on a major direction. The balance of the system of governance of the sport in France, between public authorities, movement sporting and local government agencies is in constant change (Bayeux, 1996, Garnier, 2005). This reform deeply questions the relations between the various actors who can or could interact within the framework of the APSA (Garnier, 2002), of an Éducation by the sport or the EPS (Physical Éducation and Sporting) (Robène and Léziart, 2006; Collinet, 2001). It is a question of distinguishing the practices according to their framework from practice but also of their finalities and, in addition, the reform poses, indirectly, the question of the place and the role of the USEP, in the Éducational landscape.
Ce projet de recherche, qui se propose d’analyser la place et le rôle que peut avoir l’USEP (Union Sportive de l’Enseignement du Premier degré) dans la réforme des rythmes scolaires, s’inscrit dans le cadre de l’analyse des politiques publiques et, plus précisément, dans celui des politiques éducatives. Le champ scientifique utilisé sera la sociologie. Il ne s’agit nullement dans ce projet de s’interroger sur la nécessité de mettre en œuvre, ou non, la réforme des rythmes à l’école primaire dite « Peillon ». L’ensemble de ces questionnements se retrouvera au titre des PEDT (Projets Éducatifs De Territoire) afin d’interroger l’élément spécifique et indispensable qu’est la coordination nécessaire à la réussite des projets autant que la collaboration souhaitable entre acteurs des différentes sphères. Créée en 1939, l’USEP, évoluant au sein de la Ligue de l’Enseignement, placée sous l’autorité de tutelle du MEN, relevant de missions de service public, a constamment œuvré dans le sens de la découverte des APSA (Activités Physiques Sportives et Artistiques), de l’éducation par le sport et de la pratique d’une citoyenneté éclairée inscrite au cœur de la pratique sportive. Son rôle dans l’architecture pédagogique et éducative au niveau du premier degré est remarquable. Son objet tel qu’inscrit dans ses statuts est directement centré sur l’organisation de rencontres sportives, expression dans laquelle le terme de « rencontre » revêt un sens majeur. L’équilibre du système de gouvernance du sport en France, entre pouvoirs publics, mouvement sportif et collectivités locales est en mutation constante (Bayeux, 1996). Cette réforme interroge profondément les relations entre les différents acteurs qui peuvent ou pourraient interagir dans le cadre des APSA (Garnier, 2002), d’une éducation par le sport ou de l’EPS (Éducation Physique et Sportive) (Gleyse, 2000 ; Luc Robène & Yves Léziart, 2006). Il s’agit de distinguer les pratiques en fonction de leur cadre de pratique mais aussi de leurs finalités et, d’autre part, la réforme pose, indirectement, la question de la place et du rôle de l’USEP, dans le paysage éducatif.