Online Education and Student Performances : between effectiveness and equality - Equipe de Recherche sur l'Utilisation des Données Individuelles Temporelles en Economie Access content directly
Theses Year : 2023

Online Education and Student Performances : between effectiveness and equality

Approches alternatives à l'éducation et aux résultats du travail

Abstract

Education provides the foundation for skills development and employment integration. With the increase in technology and the recent COVID pandemic, online education, along with other alternative educational modalities, has been increasing in the traditional education environment. Although the demand for such alternative modalities in education has risen, the impact of such provided education on the graduates and their prospective employment is yet to be evaluated.The objectives of this thesis is to analyse the effectiveness and equity of online education, and to understand the impact it may have on the students' performance and future employment. The literature in the field of alternative modalities, such as online and hybrid models, is growing but is still sparse. In this regard, the thesis is focused primarily on the USA and France, using national data depositories, surveys, and experimental data.The first chapter evaluates to what extent the effectiveness and equality in education can be improved through online education, using the COVID pandemic as a clear example where all education institutions were succumbed to the same restricting context. This chapter provides the impact of the pandemic on the ground of all institutions using online education to continue educational delivery. Moreover, it provides a literature review regarding the factors that influence the effectiveness and equality of traditional education systems and if alternative education modalities, such as online education, can provide a solution to these limitation in the traditional context.As one of the main determinants of effectiveness in education is student performance, the second chapter investigates alternative teaching modalities’ impact on student grades. It contributes to the empirical literature by conducting a case study of the research topic on a sample of master level students at a French university. Traditional teaching modalities have been challenged due to the recent pandemic, which enforces the question of whether alternative teaching modalities can be beneficial or detrimental to learning outcomes portrayed through student performance. Alternative empirical models are used to isolate the impact of the modalities and the covid pandemic on student grades. The findings suggest that modality has a negative impact on grades, while the pandemic increase the grade compared to previous years.The third chapter conducts a correspondence test across three French cities to indicate whether there is differential behaviour of potential recruiters based on students' educational background, i.e. online versus traditional in-person degrees. The candidate profiles are data scientists and IT technicians. It is found that having an online degree may increase the probability of receiving employment. More importantly, the medium sized companies have a higher probability of giving a positive callback to data scientists with online degrees compared to data scientist candidates with a traditional degree. For similar companies, the probability of receiving employment is reduced for IT technicians
L'éducation constitue le fondement du développement des compétences et de l'insertion professionnelle. Avec l'augmentation de la technologie et la récente pandémie de COVID, l'éducation en ligne, ainsi que d'autres modalités d'enseignement alternatives, ont augmenté dans l'environnement traditionnel. Bien que la demande pour ces modalités alternatives d'éducation ait augmenté, l'impact de ce type d'enseignement sur les diplômés et leurs perspectives d'emploi reste à évaluer. L'objectif de cette thèse est d'analyser l'efficacité et l'équité de l'enseignement en ligne, et de comprendre l'impact qu'il peut avoir sur les performances des étudiants et leur futur emploi. La littérature dans le domaine des modalités alternatives, telles que les modèles en ligne et hybrides, est en augmentation mais reste encore peu abondante. À cet égard, la thèse se concentre principalement sur les États-Unis et la France, en utilisant des dépôts de données nationaux, des enquêtes et des données expérimentales.Le premier chapitre évalue dans quelle mesure l'efficacité et l'égalité dans l'éducation peuvent être améliorées grâce à l'éducation en ligne, en utilisant la pandémie de COVID comme un exemple clair où toutes les institutions éducatives ont succombé au même contexte restrictif. Ce chapitre présente l'impact de la pandémie sur le terrain de toutes les institutions qui utilisent l'enseignement en ligne pour poursuivre leur enseignement. En outre, il fournit une revue de la littérature concernant les facteurs qui influencent l'efficacité et l'égalité des systèmes d'éducation traditionnels et si les modalités d'éducation alternatives, telles que l'éducation en ligne, peuvent fournir une solution à ces limitations dans le contexte traditionnel.Les performances des étudiants étant l'un des principaux déterminants de l'efficacité de l'enseignement, le deuxième chapitre étudie l'impact des modalités d'enseignement alternatives sur les notes des étudiants. Il contribue à la littérature empirique en réalisant une étude de cas du sujet de recherche sur un échantillon d'étudiants de niveau master dans une université française. Les modalités d'enseignement traditionnelles ont été remises en question en raison de la récente pandémie, ce qui renforce la question de savoir si les modalités d'enseignement alternatives peuvent être bénéfiques ou préjudiciables aux résultats d'apprentissage décrits par les performances des étudiants. Des modèles empiriques alternatifs sont utilisés pour isoler l'impact des modalités et de la pandémie de covid sur les notes des étudiants. Les résultats suggèrent que les modalités ont un impact négatif sur les notes, tandis que la pandémie augmente les notes par rapport aux années précédentes.Le troisième chapitre réalise un test de correspondance dans trois villes françaises pour indiquer s'il existe un comportement différentiel des recruteurs potentiels en fonction du parcours éducatif des étudiants, c'est-à-dire des diplômes en ligne par rapport aux diplômes traditionnels en personne. Les profils des candidats sont des datascientifiques et des techniciens informatiques. Il s'avère que le fait d'avoir un diplôme en ligne peut augmenter la probabilité d'obtenir un emploi. Plus important encore, les entreprises de taille moyenne ont une probabilité plus élevée de donner un rappel positif aux scientifiques de données avec des diplômes en ligne par rapport aux candidats scientifiques de données avec un diplôme traditionnel. Pour des entreprises similaires, la probabilité d'obtenir un emploi est réduite pour les techniciens informatiques
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Dates and versions

tel-04190135 , version 1 (29-08-2023)

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  • HAL Id : tel-04190135 , version 1

Cite

Denitza Arguirova. Online Education and Student Performances : between effectiveness and equality. Economics and Finance. Université Paris-Est, 2023. English. ⟨NNT : 2023PESC2002⟩. ⟨tel-04190135⟩
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