Groups of speech with teenagers enrolled in a Ulis-high school: living inclusive education and fantasizing about it
Des groupes de parole avec des adolescents bénéficiant d’une Ulis-collège : vivre et fantasmer l’inclusion scolaire
Abstract
This article aims to question during a doctorate research a material constituted by two groups
of speech held with students with cognitive disabilities enrolled in a Localized Unit for Inclusive
Education (Ulis) in a French middle school. The author aims to understand how these students
talk about their experience of inclusive education and fantasy it, in relation to their position
as students involved in a specific pedagogical set but also their position as adolescents. The
analysis is part of a clinical approach with psychoanalytical background. It establishes what
kinds of emotions emerge from student’ speech and what strategies they put in place to fit
the demands of inclusive context.
Cet article vise à questionner lors d’un travail de thèse un matériau constitué par deux groupes
de parole tenus auprès d’élèves en situation de handicap cognitif inscrits dans une Unité localisée
pour l’inclusion scolaire (Ulis) dans un collège. L’auteur se donne pour objectif de comprendre
comment ces élèves parlent de leur expérience de l’inclusion scolaire et la fantasment, en regard
de leur position d’élèves accompagnés par un dispositif spécifique mais aussi de leur position
d’adolescents. L’analyse s’inscrit dans une démarche clinique d’orientation psychanalytique.
Elle établit quels éprouvés émergent de la parole des élèves et quelles stratégies ils mettent
en place pour s’adapter aux exigences du contexte inclusif.