A new type of reflective writing assignment for students in a Graduate Education Program: Analyzing feedback from observed lessons
Un écrit réflexif pour la formation des enseignants-stagiaires d’un genre nouveau : l’analyse de la visite en établissement
Abstract
This contribution presents a new type of reflective writing assignment introduced last year (2014-15) for 2nd-year Master’s students doing their degree in secondary education and student teaching at the School of Education (ESPÉ) of the Université Paris-East Créteil (UPEC). The writing assignment is based on the analysis of observed lessons the students conducted in their schools. By providing precise guidelines for procedures and the written document itself, the assignment aimed to foster students’ ability as novice teachers to adopt a reflective stance with regard to their teaching practice and to help transform first-hand classroom experience into professional knowledge. The survey was carried out on a corpus of 30 texts collected from students teaching two disciplines (e.g., French and History) in a vocational high school. The data, exploited using a sociolinguistic approach, including various discourse analysis categories, revealed a typology of four distinct models of text production. The results show differentiated reflective processes both in terms of nature and expression, suggesting that students’ professionalism developed in a diverse variety of ways. Questions remain concerning the efficiency of the tool, how to improve it, how to define a more rigorous use of it by both student and tutor, and what measures may be taken for a more integrated approach to the development of reflective skills.
Cette contribution présente et interroge un nouveau genre d’écrit réflexif créé pour la formation en alternance des étudiants-fonctionnaires-stagiaires du second degré accueillis depuis 2014-2015 à l’Université Paris-Est / ESPE de Créteil : l’analyse écrite de la visite en établissement produite par les étudiants. Le cadrage de cette analyse par une fiche-outil, inscrit dans un protocole de visite précis, vise à favoriser chez ces étudiants la construction d’une posture réflexive engagée sur leurs pratiques d’enseignants débutants, et la transformation de l’expérience vécue lors de la séance menée en classe en savoirs professionnels. L’étude d’un corpus d’une trentaine de textes collectés chez des étudiants bivalents, enseignant deux disciplines générales (lettres-histoire ou langues-lettres) en lycée professionnel, et exploités, selon une approche sociolangagière, à l’aide de différentes catégories d’analyse discursive, permet de dégager une typologie de quatre modèles différents de productions. Les résultats montrent des processus réflexifs de nature et d’expression différenciées, qui laissent présumer des gains de professionnalité hétérogènes. Ils conduisent à interroger l’efficience de l’outil, afin de l’améliorer, d’en définir un usage plus maîtrisé par l’étudiant et par le formateur-visiteur, et proposer des pistes pour une formation aux compétences réflexives.
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