Quand l’expertise des élèves forme les enseignants débutants : retour sur un continuum recherche-formation - Université Paris-Est-Créteil-Val-de-Marne Access content directly
Journal Articles Recherche et formation Year : 2021

When pupils’ expertise trains beginning teachers: analysis of a research-training continuum

Quand l’expertise des élèves forme les enseignants débutants : retour sur un continuum recherche-formation

Abstract

This article showcases a dual-track research and training approach. The transfer of knowledge of teaching practices as seen by pupils during the initial training of secondary school teachers is studied in the context of interfaces which bring together researchers and trainers. The article analyses a training programme which uses resources based on pupils’ perspectives, and which is designed to transform beginning teachers’ ability to take action at the beginning of classes. The assessment of the training programme illustrates a change of representations which is likely to affect future practices.
L’article présente une double démarche de recherche et de formation. Il étudie, dans le cadre d’interfaces réunissant enseignants-chercheurs et formateurs, le transfert de savoirs sur l’agir enseignant vu par les élèves dans la formation initiale des enseignants du secondaire. Il analyse une ingénierie de formation outillée par des ressources valorisant les perspectives des élèves, destinée à transformer les dispositions à agir en début de cours des praticiens débutants. Son évaluation montre la production de reconfigurations susceptibles de s’actualiser dans les pratiques.
Fichier principal
Vignette du fichier
REFO_096_0051.pdf (640.28 Ko) Télécharger le fichier
REFO_096_0051 (1).pdf (640.28 Ko) Télécharger le fichier
Origin : Files produced by the author(s)

Dates and versions

hal-04007033 , version 1 (28-04-2024)

Identifiers

Cite

Marie-France Rossignol. Quand l’expertise des élèves forme les enseignants débutants : retour sur un continuum recherche-formation. Recherche et formation, 2021, 96, pp.51-63. ⟨10.4000/rechercheformation.7835⟩. ⟨hal-04007033⟩
5 View
3 Download

Altmetric

Share

Gmail Facebook X LinkedIn More