When pupils’ expertise trains beginning teachers: analysis of a research-training continuum
Quand l’expertise des élèves forme les enseignants débutants : retour sur un continuum recherche-formation
Abstract
This article showcases a dual-track research and training approach. The transfer of knowledge of
teaching practices as seen by pupils during the initial training of secondary school teachers is studied
in the context of interfaces which bring together researchers and trainers. The article analyses a
training programme which uses resources based on pupils’ perspectives, and which is designed to
transform beginning teachers’ ability to take action at the beginning of classes. The assessment of the
training programme illustrates a change of representations which is likely to affect future practices.
L’article présente une double démarche de recherche et de formation. Il étudie, dans le
cadre d’interfaces réunissant enseignants-chercheurs et formateurs, le transfert de savoirs sur l’agir
enseignant vu par les élèves dans la formation initiale des enseignants du secondaire. Il analyse une
ingénierie de formation outillée par des ressources valorisant les perspectives des élèves, destinée à
transformer les dispositions à agir en début de cours des praticiens débutants. Son évaluation montre
la production de reconfigurations susceptibles de s’actualiser dans les pratiques.
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