From peasants to technicians. Sociohistory of an educational and social qualification in Mexico
De campesinos a técnicos. Sociohistoria de una denominación escolar y social en México
De paysans à techniciens. Sociohistoire d’une qualification scolaire et sociale au Mexique
Résumé
At the beginning of the 20th century, Mexico was an eminently rural country and half its population was illiterate. The Revolution of 1910 marked the start of a new period in which school qualifications were given pride of place. They represented a path to social and economic progress in the context of an unprecedented industrial boom. If the technician's diploma was intended to transform the children of peasants into skilled workers, how did its value change over time and across space in a country so dissimilar from one region to another? This book takes a socio-historical look at the social itinerary of this diploma, which better than any other embodies the aspirations of the most disadvantaged families to rise up the social ladder.
A principios del siglo XX, México era un país eminentemente rural y la mitad de su población analfabeta. La Revolución de 1910 marcó el inicio de un nuevo periodo en el que los títulos escolares fueron ocupando un lugar destacado pues representaban una vía de progreso social y económico en el contexto de un auge industrial sin precedentes. Si el diploma de técnico pretendía transformar a los hijos de los campesinos en trabajadores cualificados, ¿cómo cambió su valor a lo largo del tiempo y del espacio en un país tan disímil de una región a otra? Este libro examina sociohistóricamente el itinerario social de este diploma, que encarna mejor que ningún otro las aspiraciones de ascensión social de las familias más desfavorecidas.
Au début du XXe siècle, le Mexique est un pays éminemment rural et la moitié de sa population est analphabète. La Révolution de 1910 marque le début d’une nouvelle période qui accorde une place de choix aux certifications scolaires. Elles représentent une voie vers le progrès social et économique dans le cadre d’un essor industriel inédit. Si le diplôme de technicien visait à transformer les enfants des paysans en ouvriers qualifiés, comment sa valeur change-t-elle à travers le temps et à travers l’espace dans un pays si dissemblable d’une région à une autre ? Ce livre pose un regard sociohistorique sur l’itinéraire social de ce diplôme qui incarne mieux que nul autre les aspirations d’ascension sociale des familles les plus défavorisées.
Mots clés
Professional training
Sociology
Latin America Education
Latin America history
Latin American Studies
Mexico
Scolar inequalities
Social science
Training and Education
Technical & Vocational Education & Training
Technical Education
Formation professionnelle
Diplômes
Certification scolaire
Lycée professionnel
Mobilité sociale
Employabilité
Vocational Education and Training
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