The Semiotic Chora and the inner life of language
Abstract
In this contribution to the collective volume devoted to Julia Kristeva's work, we briefly retrace her semiological career, from the program outlined in the 1970s, in relation to Roland Barthes and Émile Benveniste, and highlighting the originality of the semanalytic approach to the questioning of signifiance. The main "concept-interventions" are reviewed: the signifying process, pheno-text/geno-text, signifying differential, (the) semiotic/(the) symbolic, intertextuality. And we return to the question of the signifying activity of language from the point of view of a theory of enunciation, based on Antoine Culioli's Théorie des Opérations Prédicatives et Énonciatives (TOPE) and from the perspective of an interpretative semiology. The main aim is to draw a connection between the "semiotic chora" and the epilinguistic process in language activity - renamed epilangagier. This leads us to emphasize the originality of the semanalytic conception of language, with the creation of notions such as "the flesh of words", which restores affect to its rightful place in living speech. Finally, we introduce the notion of the inner medium of language, borrowed from biology (Pasteur), to underline the dynamic relationship between inner language and enunciation, between intimacy and sociality.
Dans cette contribution au volume collectif consacré à l’œuvre de Julia Kristeva, est retracé sommairement le parcours sémiologique de celle-ci, depuis le programme esquissé dans les années 1970, dans sa relation à Roland Barthes et Émile Benveniste et en soulignant l’originalité de la démarche sémanalytique dans le questionnement de la signifiance. Les principaux "concepts-interventions" sont passés en revue : procès de la signifiance, phéno-texte/géno-texte, différentielle signifiante, (le) sémiotique/(le) symbolique, intertextualité. Et nous reprenons la réflexion sur l’activité signifiante de langage du point de vue d’une théorie de l’énonciation, à partir de la Théorie des Opérations Prédicatives et Énonciatives (TOPE) d’Antoine Culioli et dans la perspective d’une sémiologie interprétative. L’essentiel du propos est alors d’effectuer un rapprochement entre la "chora sémiotique" et le processus épilinguistique dans l’activité de langage – renommé épilangagier. Ce qui nous conduit à souligner l’originalité de la conception du langage dans la sémanalyse, avec la création de notions telles que "la chair des mots", qui redonne à l’affect toute sa place dans la parole vive et vivante. Nous introduisons enfin la notion de milieu intérieur du langage, empruntée à la biologie (Pasteur), pour souligner la relation dynamique entre langage intérieur et énonciation, entre intimité et socialité.
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