Entre management et leadership : le « pilote » comme figure emblématique de l’activité des chefs d’établissement
Abstract
The headteacher, representative of the school institution with a plurality of actors, appears as the nerve center and strategy of the implementation of the educational policy. The complexity of his missions lies in paradoxical injunctions: reconciling institutional autonomy and performance requirements in contexts that alternate and combine local, territorial and national issues. The field corpus is made of 12 interviews with heads of colleges, general and technological high schools, vocational high schools; the article analyzes how heads of establishments and directors of “Section d’enseignement général et professionnel adapté” (SEGPA) apprehend their role as leaders in the way of energizing and regulating the interactions between the various actors of the educational community by relying on the group mediations that are “Conseils d’administration” (CA), pedagogical, disciplinary councils, consultation commissions. The fundamental characteristics of the concept of leadership in social psychology and the role of the socio-professional representations of the various members of the establishment make it possible to understand the way in which a headteacher can assume the double administrative and pedagogical dimension of this supervisory function. This analysis encourages us to privilege the role of leader instead of that of manager, which refers to an overly technicist conception, to underline the ethical and political dimensions which underlie the figure of the "pilot", guarantor of a just order respecting values expected of both teachers and students.
Le chef d'établissement, représentant de l'institution scolaire auprès d’une pluralité d’acteurs, apparait comme le coeur névralgique et stratégique de la mise en oeuvre de la politique éducative. La complexité de ses missions réside dans des injonctions paradoxales : concilier autonomie des établissements et exigences de performance dans des contextes qui alternent et combinent problématiques locales, territoriales, nationales. A partir d'un corpus de terrain de 12 entretiens de chefs d'établissement de collèges, de lycée général et technologiques, de lycées professionnels, l'article analyse comment des chefs d'établissement et directeurs de SEGPA appréhendent leur rôle de leader dans la manière de dynamiser et de réguler les interactions entre les différents acteurs de la communauté éducative en s’appuyant sur les médiations groupales que sont CA, conseils pédagogiques, conseils disciplinaires, commissions de concertation, etc. Les caractéristiques fondamentales du concept de leadership en psychologie sociale et le rôle des représentations socio-professionnelles des divers membres de l’établissement permettent de comprendre la manière dont un chef d’établissement peut assumer la double dimension administrative et pédagogique de cette fonction d’encadrement. Cette analyse nous incite à privilégier le rôle de leader au lieu de celui de manager, qui renvoie à une conception trop techniciste, pour souligner les dimensions éthiques et politiques qui sous-tendent la figure du « pilote », garant d’un ordre juste respectant des valeurs attendues tant des enseignants que des élèves.
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