The president of the Fifth Republic’s competence for appointments
La Compétence de nomination du Président de la Cinquième République
Abstract
As part of his competence for appointments, the president of the 5th Republic has authority to grant jobs, functions, honours or titles to any given person. This dissertation challenges the widely-held assumption that such a competence is often understood to mean the power to choose (to nominate) the persons who are appointed.
The first part of the dissertation aims at demonstrating how the president’s competence for appointments has evolved into the power of appointment, that is to say the capacity to choose and/or to appoint without authorization or upon mistaken authorization. Such an approach allows to highlight how specific this presidential function is. If the power of appointment is a power that the president has acquired unduly, it can be accounted for by the very essence of the power of appointment. The phenomenon then affects the checks implemented on presidential appointments : the undue acquisition of the power of appointment by the president accounts for their ineffectiveness.
The survey of presidential appointments is most instructive. It provides valuable insights into the institutions of the 5th Republic and helps better understand the balance of powers within the political system. This research illustrates how the way institutions are constructed to a certain extent influences the way they are put into effect.
La compétence de nomination du président de la Ve République désigne l’habilitation par laquelle le chef de l’État peut attribuer un emploi, une fonction, une dignité ou un titre à une personne considérée. Partant du constat de ce que cette compétence est volontiers assimilée à un pouvoir de choisir les personnes nommées (désigner), la thèse se propose d’interroger cette évidence.
La première partie s’attache à démontrer la mutation de la compétence de nomination en un pouvoir de nomination, c’est-à-dire en une faculté de désigner et/ou de nommer sans habilitation ou en vertu d’une habilitation fautive. Cette démarche permet de mettre au jour la spécificité de cette attribution présidentielle. Si le pouvoir de nomination est un pouvoir capté, ceci s’explique essentiellement par le pouvoir de nomination lui-même. Ce phénomène se répercute sur les contrôles des nominations présidentielles : l’appropriation du pouvoir de nomination par le chef de l’État explique largement leur inefficacité. La seconde partie de la thèse en fait la démonstration.
L’étude des nominations présidentielles est riche d’enseignements. Elle offre un point de vue privilégié sur les institutions de la Ve République et permet de mieux comprendre les rapports de pouvoirs qui façonnent le système politique. Une telle recherche révèle combien la manière de penser les institutions n’est pas dénuée d’effets et explique la façon dont elles sont pratiquées.
Keywords
President of the Republic
appointment
competence
power
institutions
Fifth Republic
5Th Republic
head of state
democracy
checks
parliamentary scrutiny
appointment process
judicial review
parliamentary recommendation
litigation
co-authors
senior branches of the civil service
civil servants
panoptisme
Benjamin Constant’s neutral power
Constitutional law
administrative law
history
comparative law
rules applicable to French public officers.
Président de la République
nomination
compétence
pouvoir
institutions
Cinquième République
Ve République
chef de l’état
démocratie
contrôles
contrôle parlementaire
contrôle juridictionnel
avis parlementaire
contentieux
coauteurs
grands corps
hauts fonctionnaires
panoptisme
pouvoir neutre
droit constitutionnel
droit administratif
histoire
droit comparé
droit de la fonction publique.
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