‘Les sorties du texte’ ou transvalorisation et coquilles dans Trilogy de H.D. - Université Paris-Est-Créteil-Val-de-Marne Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue TIES - Revue de littérature, textes, images et sons Année : 2018

‘Les sorties du texte’ ou transvalorisation et coquilles dans Trilogy de H.D.

Résumé

In a London shattered by the Blitz during World War II, American poet H. D. wrote “let us search the old highways//for the true-rune, the right-spell,//recover old values,” “when the shingles hissed//in the rain of incendiary, other values were revealed to us,//other standards hallowed us” (Trilogy, “The Walls do not Fall” #2, #12). The Trilogy collection oscillates between the exhortation to a universal brotherhood as advocated by the primitive Christians and the revelation of other aesthetic values that unfold through a writing which reflects on the war experience by tearing language to shreds. H.D.’s poetic voice conveys a new value to symbols that are juxtaposed and multiplied across the pages. The inventory of such symbols paradoxically creates a void, which in its turn entails scarcity—the very condition and origin of any sort of value : “now is the time to re-value/our secret hoard//in the light of both past and future” (Ibid., #36). This article explores the transformative process, the poetic “transvalorization” operated by H.D.’s poetics with and through the word and the letter. In Trilogy the Imagist values are simultaneously configured and disfigured ; H.D. endlessly strives to ‘present’ the image in her own way by eliminating the vain gesture of re-presentation from the writing process in order to ‘present’ her own original poetic vision.
Dans un Londres dévasté par la guerre, H.D. écrit : « let us search the old highways//for the true-rune, the right-spell,//recover old values », « when the shingles hissed//in the rain of incendiary, other values were revealed to us,//other standards hallowed us » (Trilogy, « The Walls Do not Fall », #2 ; #12). Le recueil de poèmes Trilogy de H.D. oscille entre une exhortation à la fraternité universelle telle que prônée par les chrétiens primitifs, et la révélation d’« autres valeurs » esthétiques dévoilées dans les fissures d’une écriture poétique déchirée par l’expérience de la guerre. La voix poétique de H.D. assigne une nouvelle valeur à des symboles juxtaposés et multipliés au fil des pages. L’inventaire de ces mêmes symboles appelle paradoxalement un vide et crée la rareté—condition et origine mêmes de toute valeur : « now is the time to re-value/our secret hoard//in the light of both past and future » (Ibid., #36.) Cet article explore le processus de transformation, de « transvalorisation » poétique que l’écriture opère à l’échelle du mot et de la lettre dans Trilogy où les valeurs imagistes sont à la fois configurées et défigurées. En effet, H.D. n’a de cesse de présenter l’image dans le sens poundien du terme en éliminant de l’écriture le geste vain et parasite de représentation afin de finalement présenter sa propre vision poétique.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-04133731 , version 1 (20-06-2023)

Identifiants

  • HAL Id : hal-04133731 , version 1

Citer

Marie Olivier. ‘Les sorties du texte’ ou transvalorisation et coquilles dans Trilogy de H.D.. TIES - Revue de littérature, textes, images et sons, 2018, 1. ⟨hal-04133731⟩

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