The Other Modernity of the Subject. Foucault and the Confession of the Flesh: Subjectivation Practices in the Reformation Period
L’autre modernité du sujet. Foucault et la confession de la chair : les pratiques de subjectivation à l’âge des Réformes
Abstract
The remaining fragments of the second unpublished tome of the History of sexuality (Flesh and Body) show us that the reflection on early modern Christianity is a capital moment in Foucault’s production. In the mid-1970s, studying both a religious and sexual problem (the confession of the sin of lust between the Reformation and the Counter-Reformation), Foucault encounters a new dimension of the self, constituted as a relationship to one’s own body and truth-discourses. In his analysis, he introduces the issue of subjectivity, which was never absent from his intellectual works but was not yet considered within this central relationship to the self as an open possibility both of conflict and of freedom.
Les fragments du deuxième tome inédit de l’Histoire de la sexualité dans son premier projet (La chair et le corps) nous montrent que l’étude du christianisme du début de l’époque moderne est un moment essentiel pour la production foucaldienne. Au milieu des années soixante-dix, à travers l’étude d’un problème concernant l’histoire à la fois religieuse et sexuelle (la confession du péché de luxure entre Réforme et Contre-Réforme), Foucault rencontre une dimension inédite du rapport à soi, à son corps et à sa parole de vérité. Il introduit, dans ses analyses, une problématique subjective qui, pour n’avoir jamais été absente de ses préoccupations, n’était toutefois pas pensée dans cette centralité de la relation à soi comme possibilité ouverte à la fois de conflit et de liberté.
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